Ask it: alternatieven voor koekjes

Een nieuwe rubriek! Een vriendin stuurde me vorige week een berichtje:
“Ik probeer de laatste tijd iets gezonder te eten (ik heb de slechte gewoonte om veel te snoepen ?). Weet jij lekkere en gezonde tussendoortjes? Vooral dan alternatieven voor koekjes.”

Ten eerste… snoepen is niet slecht! Het is alleen niet zo gezond als het echt een gewoonte wordt. Het is belangrijk dat je die snoepmomentjes inplant (bijvoorbeeld twee keer per week, zoals Bodieboost het voorschrijft) en je hier dan ook aan houdt. Het zorgt ervoor dat je hiernaar verlangt en er dan ook dubbel zo hard van geniet! Ik geef je vandaag wat tips om te snacken met gezonde tussendoortjes!

1. Groenten

Hét gezondste tussendoortje is natuurlijk groente. Ik neem ’s ochtends rond 10 à 11 uur altijd wat worteltjes en ook versgemaakte soep. Ook snoeptomaatjes zijn een gezond alternatief en als je een fan bent (ik niet) zijn stengels selder ook een slimme knabbel. Je kan dit dippen in wat humus.

2. Fruit

Op de tweede plaats zet ik fruit. Bodieboost raadt aan om twee stukken fruit per dag te eten. Zoals je misschien al las, ben ik een grote aardbeienfan, dus in de zomer heb ik àltijd een potje van deze rode snoepjes bij. In de winter vervang ik ze vaak door diepvriesframboosjes die ik natuurlijk eerst laat ontdooien. Mijn andere favoriet zijn appeltjes… Ik snijd ze het liefst in partjes, zo kan ik er langer van genieten en heb ik een meer ‘snoep’-gevoel dan wanneer je gewoon van de appel bijt (het is maar een idee). Zorg dus voor een goed gevulde fruitschaal en neem twee keer per dag een stukje fruit.

Fruitmand

3. Noten, gedroogde vruchten

Ook nootjes en gedroogde vruchten (rozijnen, cranberries, dadels, …) zijn een goed alternatief voor koek en snoep. Een leuk ideetje hiervoor is Bites We Love. Je krijgt elke week (of tweewekelijks, wat je zelf kiest) een box met vier zakjes met een lekkere mengeling voor tussendoor. Je kunt kiezen uit drie profielen ‘Pure’, ‘Power’ of ‘Pleasure’, elk met een andere nadruk. Ik koos voor Pleasure, daar zaten vaak chocoladedruppels in, maar Pure is volgens mij wel de gezondste optie. Ik ben ermee gestopt, omdat ik het jammergenoeg wat te duur vond, maar ik vind het wel heel erg spijtig!

biteswelove
bron: biteswelove.nl

4. ‘Gezonde’ mueslirepen

Er bestaan ontelbaar veel mueslirepen. Ik zag er bijvoorbeeld onlangs aan de kassa bij Hema, maar pas op, ze zijn niet allemaal even gezond als ze lijken. Kijk altijd eens op het etiket, naar de ingrediënten. Ze bevatten vaak heel veel vetten en suikers. Ik pikte er dit weekend toch een over het algemeen vrij gezonde reep van Nature Crops uit, en ze was heel lekker! De website kan het niet beter omschrijven: “Quinoa, Amandelen & Sesamzaad – Een heerlijke mix van biologische Quinoa (eiwitrijk), hele Amandelen, geroosterd wit Sesamzaad, soja crunchies, maïsvlokken en heerlijk krokante rijstcrispies.” Er zijn ook nog quinoarepen met pure chocolade, aardbeien en pruimen. Natuurlijk kan je ook zelf aan het werk gaan, kijk daarvoor even hier.

Quinoareep

5. DIY

Niet echt om onbeperkt te eten, maar er bestaan verder tussendoortjes die je gewoon zelf kan maken. De gemakkelijkste van allemaal zijn de koekjes van havermout en banaan, een lekker receptje vind je hier. Je kan ze trouwens ook gewoon bakken met énkel havermout en banaan, goed mengen, 15 minuten in de oven en klaar! Ook de pepernoten die ik laatst maakte, zijn een gezonder alternatief voor een koekje uit de winkel.

havermoutkoekjesbron: bodieboost.nl

6. Water

Niet te vergeten bij mijn tips: water! Water is niet echt een tussendoortje, maar wel onmisbaar in je dagelijkse menu. Veel water drinken zorgt ervoor dat je minder ‘honger’ hebt. Vaak denk je dat je honger hebt, maar heeft je lichaam eigenlijk gewoon dorst. Drink dus altijd eerst een glaasje water voor je je op een koekje stort!

Heb je ook een vraag of een verzoekje voor mijn rubriek ‘Ask it’? Laat ze gerust na in de comments en ik probeer je er zeker een antwoord op te geven! Je kan me ook een mailtje sturen.

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

4 gedachten over “Ask it: alternatieven voor koekjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *