Winterdipje? ! 7 tips voor meer energie

Daalt je energielevel in de wintermaanden soms ook tot onder nul? Beetje bij beetje worden de dagen terug langer, maar ze zijn nog steeds veel te kort. Je energieniveau wordt bepaald door vier dingen: je eetgewoonten, je bewegingspatroon, je levensstijl en stress. Je snapt me al. Ongezond eten, weinig bewegen, een niet-actieve levensstijl en veel stress zorgen er voor dat je energie pijlsnel daalt. Tijd om hier iets aan te doen natuurlijk, ik geef je 7 tips voor meer energie!

Yoga

Yoga wint de laatste tijd erg aan populariteit, en terecht. Het is de ideale manier om je energiepeil terug omhoog te krijgen. Door de specifieke bewegingen gecombineerd met de speciale yoga-ademhaling brengt yoga ‘levenskracht’. Verschillende yogaposes stimuleren de doorbloeding waardoor je lichaam een energieboost krijgt. Probeer eens de cat-cow pose en de bridge! Ikzelf ging al één keer op yogales, maar het was me niet intensief genoeg. Voorlopig hou ik het bij bokstraining, maar misschien zoek ik in de toekomst wel nog een yogalesje op!

yogaBron: popsugar.com

Stress

Ik moet je niet vertellen dat stress niet bepaald een gunstig effect heeft op je algemeen energiepeil? Las daarom op tijd activiteiten in die ontstressen. Lees eens rustig een boek, doe aan yoga of een andere sport die je ontspant (wandelen, fietsen, hardlopen). Zelfs bewust stilstaan bij wat je meemaakt is al een moment waarop je stress kan loslaten. Wees bewust van je geluk en haal hier energie uit!

Ban de alcohol

Deze hoor je niet graag komen denk ik? Alcohol zorgt voor uitdroging en dat kan op zijn beurt vermoeidheid veroorzaken. Frisdrank en koffie hebben eigenlijk hetzelfde (vochtafdrijvende) effect. Het is dus belangrijk dat je veel water drinkt om zo je vochtinname én energie op peil te houden. Ook groenten en fruit houden je vochtinname op peil, want ze bevatten veel water.

Groentesoep

Zoals ik hierboven al aangaf, hebben groenten een positief effect op je vochtpeil en dus ook je energielevel. Je weerstand verbetert en je krijgt er een flinke oppepper van!

Slaap kindje slaap

Slapen helpt je lichaam uit te rusten. Na een goede (daarom niet lange) nachtrust heb je weer voldoende energie om de dag door te komen. Een lange nachtrust is niet persé de oplossing, vooral een ‘slechte’ nachtrust heeft invloed op je gezondheid, meer dan een korte nachtrust. Tips om goed te slapen: neem een warm bad voor het slapengaan of schrijf al je ‘zorgen’ neer voor je onder de wol kruipt.

acac3df69bb43f7c913fa6918aba9a92

Hit the dance floor

We gaan van het ene uiterste in het andere! Zet leuke muziek op, zing en dans in het rond. Het prikkelt je energielevel op een positieve manier en maakt je ontspannen. Pas op, dit is geen excuus om tijdens de koffiepauze rond je collega’s te dansen en springen.

Clean house

Opruimen kan je hoofd echt helemaal leegmaken. Je kan er helemaal in opgaan en eindigt met een tevreden en ontspannen gevoel. Het maakt ruimte voor nieuwe dingen en zorgt voor een fris en schoon huis. Je voelt je voldaan en hebt energie en inspiratie om iets anders te gaan doen.

Ken jij nog leuke tips? Deel ze gerust in de comments!

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

5 gedachten over “Winterdipje? ! 7 tips voor meer energie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *