4 maand na mijn stofwisselingsanalyse bij Running And More: the results

Eind januari deed ik een stofwisselingsanalyse bij Running And More. Véél info met een hoge waarde, weet  ik nu, want we zijn nu vier maand later en ik ging eens uitzoeken wat dit me opgeleverd heeft.

running and more Aeroman

mijn gevoel

  1. Ik zie de 10 kilometer op de Nike Women’s Run in Amsterdam met Nieke helemaal zitten dit weekend!
  2. Ik ben me veel bewuster van mijn looptechniek, loop vaak trager en geniet meer van het lopen.
  3. Mijn training is nu veel afwisselender! Ik probeer 2 tot 4 keer per week te lopen, waarvan minstens één intervaltraining. Daarnaast nog een langere run (minimum 45 minuten) en als het even lukt een lange training met maximale stukken erbij.

in cijfers

Ik ging op zoek naar twee trainingen van voor de test die ik kon vergelijken met twee recente trainingen. Ik hou er wel rekening mee dat resultaten ook erg kunnen afhangen van het weer en het uur van de dag bijvoorbeeld. De ene dag gaat alles veel betere dan de andere. Maar toch, ik vond twee runs van voor de test die ik kon vergelijken met twee duurtrainingen na de test.

Schermafbeelding 2015-05-09 om 10.18.32

De recentste run zie je in het blauw, die vond plaats op 6 april om 9u ’s ochtends. Ik voegde ook een training van 15 maart om 10u ’s ochtends toe in de vergelijking (oranje) . De derde run (de rode) vond plaats op 10 december om 18u ’s avonds. Om er nog een vierde bij te halen, neem ik 4 januari om 10u ’s ochtends. De vier runs waren een langere afstand aan ongeveer hetzelfde tempo. Je ziet alvast dat mijn gemiddelde hartfrequentie in de recentste trainingen al ietsje lager ligt: namelijk 152 en 158 tegenover 163 en 165.

Schermafbeelding 2015-05-09 om 10.18.42

In allevier de looptrainingen liep ik ongeveer dezelfde maximumsnelheid (tussen de 10,2 en 10,7 km/u). Mijn maximale hartslag licht echter bij de meest recente trainingen veel lager, 169 en 174 tegenover 182 en 189, SCORE! Ook kan ik tijdens mijn recente runs langer in hartslagzone 3 blijven, de lagere hartslagzone. Ik ga minder snel over naar een zone hoger.

Eerlijk… Ik word erg blij van deze resultaten! Hard werk, loont 🙂

Hou jij ook wat je hardloopresultaten bij of heb je daar geen behoefte aan? Laat het hieronder weten in de comments!

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

6 gedachten over “4 maand na mijn stofwisselingsanalyse bij Running And More: the results

  1. CreativEls schreef:

    Ik heb jouw bericht over de stofwisselingsanalyse met veel belangstelling gelezen. Ik dacht toen dat moet ik ook eens laten doen. Ik loop terug sinds drie jaar vooral in de lente en zomer in de winter lag ik stil. Lag, want ik besef dat het beter is van door te trainen in de winter. Ik liep (nog) geen wedstrijden maar mijn droom is toch om ooit de ten miles en/of 20km van Brussel te lopen. Helaas lig ik nu weer stil, ik liep een stressfractuur op in mijn scheenbeen en lig in de gips. Ik hoop dat alles terug goed komt en terug zal kunnen hardlopen. Ik ben wel al 40+ geen prille 20ger meer.

    • Heleen schreef:

      Daarom net is het goed je te laten begeleiden, leeftijd doet er niet toe en ook de amateursporter kan dit best gebruiken! Je kunt ook een bewegingsanalyse laten doen om zo blessures te vermijden. De 10 Miles uitlopen (hoe traag ook) is ook mijn doel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *