Kan je te veel fruit eten?

Fruit wordt algemeen aanzien als een erg gezonde snack en een onmisbaar gegeven in een gezond leven. Bestaat er ook zoiets als te veel fruit eten? Teveel van iets goed kan ook slecht worden, denk maar aan bijvoorbeeld te veel water drinken…

Frambozen

aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Er zijn om te beginnen veel onderzoeken gedaan naar hoeveel groenten en fruit we nu eigenlijk moeten eten. Een recent Brits onderzoek gaf 10 porties aan als streefdoel, maar bij 7 porties daalt de kans op vroegtijdige sterfte al aanzienlijk. Dat is al een behoorlijk aantal porties om naar te streven… De World Health Organization raadt 5 porties, ofwel ongeveer 400 gr groenten en fruit aan. Om maar een voorbeeld te geven: 1 tomaat, 1/4 komkommer, 4 lepels gekookte groenten, 1 appel en 2 kiwi’s.

te veel fruit?

Zoals je ziet nam ik in dit voorbeeld drie porties groenten en twee porties fruit, maar mag het ook anders? Beter niet… fruit bevat tegenover groenten veel meer calorieën en ook veel suikers. Fruit is en blijft gezond, want ze bevatten natuurlijke suikers, maar groenten genieten hier dus de voorkeur. Hoe meer fruit je eet, hoe minder je van andere voedingsmiddelen neemt en dat zal uiteindelijk voor een onevenwichtig voedingspatroon zorgen.

Geen idee hoeveel stuks van welk soort fruit je nu als een portie moet rekenen? Ik geef je enkele voorbeelden: 1 appel, 1 peer, 1 banaan, 3 mandarijnen, 2 kiwi’s, een kleine sinaasappel, 1 perzik, 1 nectarine, 10 kersen, 150 gr aardbeien (hoeraaaa, lekker veel!), een halve meloen, 3 pruimpjes.

Vruchtensap kan ook als portie tellen, maar hier moet je mee opletten. Flesjes uit de winkel bevatten al snel extra water of zelfs toegevoegde suikers. Sapjes bevatten minder vezels en vaak gaan tijdens het persen ook veel vitamines verloren. Daarom geniet een stuk fruit de voorkeur, maar je mag best één portie eens vervangen door een vers sapje.

Even terzijde: kun je ook teveel groenten eten? Ja dat kan, maar daarvoor moet je al héél goed je best doen, het is zo goed als onwaarschijnlijk. Groenten bevatten namelijk veel vezels en een teveel aan vezels kan voor problemen zorgen met maag en darmen.

Hoeveel porties groenten en fruit eet jij en hoe verdeel je ze door de dag?

Bron: Telegraph, Livestrong, Gezondheid.be, foto Pixabay

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

3 gedachten over “Kan je te veel fruit eten?

  1. Sandra schreef:

    Als ik dit zo lees dan eet ik veel te veel fruit en eet ik veel groente. Maar goed, ik voel me er prima bij dus ik blijf er lekker van genieten! 🙂

    • Heleen schreef:

      Zeker doen als dat is waar jij je goed bij voelt, want dat is minstens even belangrijk… En zoals ik zei, bij groente maakt het niet veel uit. En uiteindelijk is het ook véél beter om vijf stukken fruit te eten dan vijf koeken/snoepen 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *