Vragen staat vrij(dag): meet fittie Emma

Net zoals vorige week zet ik weer een fittie uit de neighbourhood in de kijker. Emma is een vriendin van Laurence en sinds ik hun running foto’s zag via Facebook, wou ik meer weten over deze meiden.

Emma by Nick Decombel

Hay Emma, jij ziet er iemand uit die echt bewust met gezondheid bezig is, wanneer is de klik om te switchen naar een fit leven gekomen of ben je er al altijd mee bezig?

Ik ben altijd al een heel sportief type geweest. Al van kinds af aan deed ik aan verschillende sporten. Dus het sporten voor mij op zich is geen al te grote switch geweest. Wat betreft mijn voeding heb ik wel een grote aanpassing moeten doen. Vroeger kon en mocht ik alles eten en kwam ik niets aan. Met het ouder worden, merkte ik toch dat niet alleen sporten belangrijk is voor een gezond en fit leven, maar dat ook voeding hierin een belangrijke rol speelt.

Welke sporten doe je nu?

Nu kan je mij vooral vinden in de fitness of trek ik mijn loopschoenen aan om een toertje te gaan lopen.

Emma - by Nick Decombel

Hoe plan je je workouts dan in je week? Kan je een typische workout-week met ons delen?

Ik probeer toch minimum 5x per week te gaan sporten.
Maandag: Benen- abs
Dinsdag: Bovenlichaam – HITT 60-60
Woensdag: Rustdag
Donderdag: Benen- abs
Vrijdag: Bovenlichaam – HITT 30-30
Zaterdag: Cardio
Zondag: Rustdag

Wat een mooi gebalanceerd workoutschema! Vind je het belangrijk om daarnaast ook gezond te eten? Hoe ziet je menu op een doordeweekse dag  eruit?

Ik vind het absoluut heel belangrijk om naast het vele sporten ook heel gezond te eten. Voor mij gaat het niet zozeer om de kilo’s, al is het natuurlijk wel mooi mee genomen als je je lichaam ziet veranderen! Persoonlijk voel ik me hierdoor stukken beter in mijn vel. Ik ben minder moe, minder futloos en heb zelden nog last van hoofdpijn.

Dit at ik bijvoorbeeld vandaag:
Ochtend: Omelet met groentjes en kippenblokjes (maar havermoutontbijtjes vind ik ook heerlijk!)
Snack 1: Verse magere kaas + notenmix
Middagmaal: Rijst/quinoa/zoete aardappel met kip en groentjes
Snack 2: Stuk fruit
Avondmaal: Zalm met groentjes
Snack 3: Whey protein

Lunch Emma

Eet je vriend hetzelfde als jij?

Hij is veel minder ingesteld op een gezonde levensstijl als mij! Zijn ontbijt en snacks zijn niet dezelfde als die van mij, maar als we een warme maaltijd klaarmaken eten we wel telkens hetzelfde. Ik zorg er dan voor dat het een gezonde maaltijd is die hij ook lust!

Plan je ook échte cheat (ik noem het liever ‘treat’) momenten in of beslis je maar of je iets gaat nemen als het op je weg komt?

Ik probeer me er toch zoveel mogelijk aan te houden om tijdens de week heel gezond te eten zodanig dat ik in het weekend al eens kan ‘zeuren’ (valsspelen voor de niet-West-Vlamingen). In het weekend probeer ik het ook te beperken tot 1 treatday, maar als er leuke feestjes zijn of vrienden nodigen me uit om op restaurant iets te gaan eten, dan zeg ik daar natuurlijk geen neen tegen! Je moet hierin een balans zien te vinden. Je hoeft niet alles perfect te doen, dat geeft alleen maar stress en als je dat loslaat ben je al een heel eind op de goede weg.

Heb je één tip om de motivatie hoog te houden?

Kies een sport of trainingsmethode die je leuk vindt. Zorg dat het een gewoonte wordt in je dagelijkse leven en zoek je een sportbuddy uit!

Thanks Emma!

Bron: foto’s door Nick Decombel, www.nickdecombel.be

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *