Mag/moet ik sporten wanneer ik een verkoudheid heb?

De dikke truien komen uit de kast, we ruilen onze blote benen in voor een lange broek of panty, de sandaaltjes en slippers gaan terug hun doos in en worden omgeruild voor bottines, sneakers en laarzen. Ook de winterjassen komen terug in het straatbeeld terecht. Ja, het is herfst! Velen onder ons moeten daar nog een ander leuk herfstdingetje bij nemen: die verrekte verkoudheid!

Verkoudheid

uitzieken maar!

Wanneer die verkoudheid je te pakken heeft, wil je niets liever dan in de zetel liggen, chocomelk/koffie/thee slurpen en verder helemaal niets… Je sportroutine gaat even achter slot en grendel en zakdoekjes zijn je beste vriend. Wat we ons misschien afvragen: is eens goed uitzweten niet beter dan uitzieken op je (luie) kont?

no excuses

Geen excuses meer! Een snotneus is vanaf nu geen reden meer om niet te gaan sporten. Wanneer je koorts hebt, ga je beter niet sporten, want dan kan je lichaam die energie veel beter gebruiken om te vechten tegen de infectie…

Moet je nu keihard gaan knallen om alles eruit te zweten? Misschien ook geen topidee volgens sportartsen, want ook hier heeft je lichaam nog energie nodig om te vechten tegen de opkomende ziekte. Ga dus gerust een rondje joggen, fietsen, wat fitnessen of zwemmen, maar je sprintschoenen en recordpogingen laat je beter even in de kast.

Of je dan beter wordt van sporten als je verkouden bent? Daar zijn geen bewijzen voor, maar als jij je beter voelt door sport, moet je dat zeker doen! Door de mentale boost die het sporten je (misschien) geeft, kan je ook fysiek een flinke oppepper krijgen.

Bron: HLN, foto Pixabay

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

Een gedachte over “Mag/moet ik sporten wanneer ik een verkoudheid heb?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *