Ik ben moe en ik heb honger

Bovenstaande zin zal vast niet enkel herkenbaar zijn voor preggies of mama’s en papa’s. Iedereen heeft wel eens zo’n dag dat je maar niet wakkergeraakt of de hele dag door honger lijkt te hebben. Beide durven wel eens met elkaar in verband staan. Als aanstaande mama heb ik van die dagen wel eens meer de laatste tijd dus ik vond het tijd om een oplossing te zoeken…

Moe

bye bye vermoeidheid en cravings

Als zwangere vrouw, mama, papa, student of wat dan ook kom je wel eens in die cirkel terecht waarbij je enkel maar moe bent, elk om z’n eigen specifieke reden. Mijn reden op dit moment: een verkoudheid. Ik was zoooo blij dat ik al maanden geen verkoudheid gehad had en daar is ie dan, aanweziger dan ooit. Een hoest waar ik mezelf ’s nachts mee wakker maak, de drang om 20 keer per dag mijn neus te snuiten en het gevoel dat mijn hoofd gaat exploderen. Met gevolg: ik sta zo’n vijf keer per nacht op om m’n neus te snuiten en ik maak van die tijd ook gebruik om mijn blaas te legen (die is echt altijd vol, niet normaal!).

Maar goed, ik ga niet té veel klagen, want terwijl kan mijn lichaam er wat aan gewoon worden van meerdere keren uit bed te moeten ’s nachts. Gezien ikzelf na de bevalling sneller aan het werk moet dan hubby (even de omgekeerde wereld) is het ons plan om alles te organiseren zodat ik kan doorslapen. Of dat in real-life ook gaat lukken is een ander verhaal, maar dat verhaaltje schrijven we verder in september.

Na zo’n nachtje van weinig slaap, kan je wel eens de drang hebben om de hele dag in de zetel te blijven hangen. Want ik-ben-zo-moe. FOUT 1! Je wordt daar dus alleen maar lammer van. Tijd om er iets aan te doen…

  1. Neem een kickstart ontbijtje! Hoezeer je ook zin hebt in een snelle pot cornflakes die je ‘instant-energie’ geeft, ga voor een ontbijt waarvan je langer verzadigd bent, zoals een kommetje havermout met vers fruit of yoghurt met fruit en granola.
  2. Ga naar buiten. Ik moét wel buiten voor onze lieve hond, maar ook als je er geen hebt, kan een frisse neus halen echt wonderen doen voor je humeur én energielevel.
  3. Dagje thuis vandaag? Steek toch  je handen uit de mouwen. Ook al had je eigenlijk niets speciaals gepland, maak werk van een klein taakje in huis. Stofzuig, doe de was of geef de wc’s een beurt. Als je zo elke dag iets doet dan hoef je geen vermoeiende poetsmarathon meer te houden.
  4. Heb jij een werkdag voor de boeg? Na je frisse ochtendwandeling lukt dat best wel. Kies voor een gezond tussendoortje ’s morgens en voor je het weet is het tijd voor een heerlijke lunch.
  5. Middagdipje? Doe indien nodig (én mogelijk) een kort middagdutje. Er zijn heel wat tegenstrijdige meningen, maar een dutje van 20 à 30 minuten kan echt een lifesaver zijn op een dag waarop je ogen bijna elke second gaan dichtvallen. Je laat je lichaam even uitrusten én kan er daarna terug tegenaan met meer concentratie en levenslust. Vergeet je wekker niet te zetten, want een langer dutje kan het tegenovergestelde effect hebben.
  6. Zorg de hele dag door voor een gevarieerd eetpatroon. Voorzie voldoende eiwitten en (gezonde) koolhydraten in je menu want die geven je meer energie.
  7. Ik ging er steeds vanuit dat dat koekje, wafeltje of ijsje (suikerssss) of blikje ice-tea me wel energie zouden geven, maar ik merk dat een vers, fris stukje fruit me eigenlijk pakken beter doet voelen. Je dagelijkse stukje fruit beu? Kies eens wat anders: koop eens passievruchten, druifjes (die zijn trouwens heel erg lekker wanneer ze even in de diepvries gezeten hebben) of maak een klein fruitslaatje van je favoriete vruchten.
  8. Ga op tijd naar bed. Als het even kan, kruip dan op tijd onder de wol, ook al voel je je toch fitter dan gedacht na een vermoeiende dag. Slapen doet écht wonderen en er op tijd inkruipen is alvast compensatie nummer 1 voor het nachtelijke opstaan.

Heb jij nog tips om de vermoeidheid én eventueel bijhorende cravings tegen te gaan? Deel ze zeker hieronder in de comments!

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *