Fit blijven in de zomer: 5 tips

Elke week van mijn zwangerschap nam ik een buik-foto zodat we kunnen zien hoe mijn buik gegroeid is doorheen de zwangerschap. Ik schrok me dood toen ik zag hoe mijn buik er in januari 2016 nog uitzag! Het is zoooo verleidelijk om je tijdens een zwangerschap volledig te laten gaan, die buik groeit toch… Maar toch, een beetje aan onze gezondheid blijven denken kan geen kwaad natuurlijk, elke dag een ijsje hoeft heus niet. Word jij in de zomer ook regelmatig verleid door iets te veel ijsjes, alcoholische drankjes of high calorie meals dan je zelf goed vindt? Lees dan verder als je daar iets aan wil doen!

Fit op het strand

maak keuzes

Het is helemaal geen probleem om je even te laten gaan, maar balance is the key. Heb je een weekend met drie BBQ’s? Ga dan niet op alledrie de momenten total loss met de aperitiefhapjes en probeer niet alle soorten vlees en alle dessertjes.  Kies voor rauwe groentjes bij je aperitief en schep ook tijdens het eten je bord goed vol met vitamientjes! Is er een ijsje voor dessert? Je hoeft hier helemaal geen neen tegen te zeggen, zorg enkel dat het niet je zevende ijsje van de week is. De zomer (én dus het ijsjes-seizoen) duurt langer dan je denkt.

drink water

Vergeet niet voldoende te drinken. Ons brein geeft ons soms aan ‘honger’ te hebben, terwijl we eigenlijk gewoon dorst hebben. Drink dus eerst een glas water voor je toegeeft aan waar je zo’n zin in hebt. Drink ook doorheen de dag voldoende, neem een grote fles mee aan het begin van de dag en zorg dat die helemaal leeg is! Mocht je er moeite mee hebben, er bestaan apps om je eraan te herinneren een glaasje water te nemen, zoals bijvoorbeeld Aqualert.

sporty sporty

De regenachtige dagen zijn gelukkig in de minderheid dus reden genoeg om naar buiten te gaan.   Ga sporten (fitness, zwemmen, hardlopen, maakt niet uit) of plan een leuke sportieve activiteit met vrienden. Het strand en de zee roepen je om te gaan suppen, frisbeeën of kubben, echt waar!

slaap kindje slaap

Zorg voor voldoende slaap. In onze slaap herstelt ons lichaam van de afgelopen dag. Dat geeft ons nieuwe energie om er de volgende dag weer helemaal tegenaan te gaan.

let op met stress!

Is de zomer op je werk net de drukste periode van het jaar? Naast bovenstaande tips doe je er goed aan om op tijd rust te nemen. Stress kàn je eet- en leefgewoonten serieus in de war schoppen, waardoor je misschien meer gaat eten dan je zelf wil.

Hoe ga jij om met je eet- en leefgewoonten in vakantiemodus? Doe je speciale aanpassingen of geniet je gewoon van alle lekkernijtjes die de zomer met zich meebrengt?

Bron: foto JRegerman via Pixabay

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *