15 voordelen van wandelen

Oké, deze week gaat het dan écht gebeuren. Ik ga starten met het volgen van het trainingsschema uit Reboot van Elodie Ouedraogo. Over het boek hoor je later wat meer in detail, maar voor je met mijn pas-bevallen lijf inzit, wil ik je graag geruststellen dat de eerste fase van het boek enorm rustig is. De krachtoefeningen duren nog niet lang en zijn low-impact. Hardlopen vind je de eerste weken nog niet in het schema, dat maakt namelijk plaats voor wandelen!

Wandelen

Dat wandelen is voor mij niet echt een opgave gezien wij een hond hebben die toch graag dagelijks minimum twee wandelingen maakt. In de mate van het mogelijke maken wij die wandelingen meestal met z’n vieren: hubby, kleine Aline, doggy Boy en ikzelf. In de realiteit wordt dat vaak met z’n tweeën: hubby + Boy of ikzelf + Boy. Saai zou je denken? Neen hoor, wandelen kan echt heel rustgevend zijn én heeft echt héél veel voordelen:

  1. Het is heel toegankelijk. Je kunt het overal, hebt geen topconditie nodig, je hoeft er geen speciale outfit voor aan te schaffen en stapt gewoon de deur uit.
  2. Stappen is geschikt voor personen van alle leeftijden.
  3. Wandelen werkt superontspannend en stressreducerend.
  4. Er is zo goed als geen risico op blessures.
  5. Na een fijne wandeling slaap je beter.
  6. Wandelen verhoogt de endorfines in je lichaam, zo’n twintig minuten wandelen zou je al een goed humeur bezorgen!
  7. Met een stevige wandeling kan je net zoals joggen of hardlopen je conditie verhogen.
  8. Ook met wandelen kun je spieren opbouwen.
  9. Wandelen heeft een positief effect op je cholesterol.
  10. Door regelmatig te wandelen (of algemeen aan lichaamsbeweging te doen) verlaag je het risico op hart- en vaatziekten.
  11. Wandelen versoepelt de gewrichten.
  12. De kans op osteoporose vermindert met een dagelijkse wandeling.
  13. Je houdt het langer vol dan een intensievere inspanning zoals joggen of hardlopen.
  14. Wandelen in een rustige omgeving verhoogt je productiviteit en mentale gezondheid nadien.
  15. Een wandeling in de frisse buitenlucht kan je energieniveau terug opkrikken.

Maak jij geregeld een wandeling of zegt het je maar niets? Deel je mening in de comments!

Bronnen: Gezond.be, CM, Libelle

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

Een gedachte over “15 voordelen van wandelen

  1. Sofie schreef:

    Succes met de reboot, Heleen! 😉
    Voor mij is het nog een beetje te vroeg.. Al kriebelt het wel om aan de slag te gaan.
    Korte wandelingen zijn echter geen probleem. En als ik lees welke voordelen me dat oplevert, dan zal ik dat nog wat vaker doen. Thanks!

    Sofie X

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *