Rebooten met Elodie Ouedraogo – Fit na je zwangerschap

Je zag het misschien al enkele keren langskomen, maar ik ben nu officieel gestart met het trainingsschema uit Reboot van Elodie Ouedraogo en personal trainer Wout Verhoeven. Het boek lag al een tijdje op me te wachten en vorige week ging ik eindelijk van start. Ik hou je graag op de hoogte van mijn ervaringen, maar wil je eerst wat meer over Reboot vertellen.

Reboot - Elodie Ouedraogo & Wout Verhoeven

elodies verhaal

Het boek start met het verhaal van Elodie zelf en als kersverse mama herken je jezelf hier sowieso in. Iedere vrouw droomt ervan 9 maanden volop te genieten van de zwangerschap, daarna je kindje gezond (en liefst in een wip) op de wereld te zetten en onmiddellijk je favoriete outfit van voorheen terug aantrekken. Elodie omschrijft het als ‘slechts één klein probleempje’: die extra kilo’s zijn meestal niet gesmolten als sneeuw voor de zon.

Het lichaam dat je na de zwangerschap overhoudt is er eentje dat 9 maanden een kind gedragen heeft, iets waar je je helemaal niet voor hoeft te schamen (hoeveel je ook gesnoept hebt). Maar net zoals Elodie wil ik toch wel erg graag terug in mijn oude garderobe passen. In haar eigen zoektocht naar een methode om haar oude lijf terug te krijgen, stuit ze op heel wat ‘vuiligheid’ en vooral veel te moeilijke workouts. Samen met personal trainer Wout Verhoeven stelde ze daarom een medisch verantwoord trainingsschema op voor nieuwbakken moeders. In drie fasen ga je in twaalf weken aan de slag voor een fitter lichaam.

let’s workout

Laat er geen twijfel over bestaan: het trainingsschema volgen, gaat niet vanzelf, maar de workouts worden geleidelijk aan in frequentie, moeilijkheid en intensiteit opgebouwd. Wanneer je precies kan starten met het schema overleg je best met een gynaecoloog. Ik startte zelf 4 weken na mijn bevalling en merkte dat ik de eerste week perfect aankon. Week 2 vond ik al een grotere uitdaging. Het is een kwestie van luisteren naar je eigen lichaam.

wat, waar, wanneer?

Het schema bestaat uit vier soorten training: cardio, kracht, core en stretching. Per week is er ook 1 rustdag (de eerste week zijn dat er twee). Elk van deze trainingsvormen worden tot in de details uitgelegd in Reboot.

De workouts zijn zo opgesteld dat je ze perfect in en rond het huis kunt uitvoeren. Wanneer de baby slaapt kun je de circuittraining uitvoeren, de cardiotraining doe je gewoon lekker met je kleintje mee.

workoutgear

Ook heb je naast het boek niet veel materiaal nodig. Een sportoutfit is een vereiste. Daarnaast kunnen volgende dingen ook van pas komen: een matje, dumbbels, een springtouw, een zitbal en een opstapje/zetel. De dumbbels kun je vervangen door waterflessen, een springtouw en een zitbal schaf je je best aan.

#teamdecathlon - Shape Booster Legging

Zowel voor mijn sportoutfit als voor de zitbal en een step (onze zetel is niet geschikt) ging ik langs bij Decathlon. Je vindt er àltijd kwalitatief materiaal voor een mooi prijsje. Met mijn outfit sla ik trouwens twee vliegen in één klap. Decathlon heeft nu de Shape Booster Legging in het assortiment. De legging heeft ingebouwde patches met noppen op de billen die cellulitis zouden verminderen. Ikzelf heb niet echt veel last van die vervelende sinaasappelhuid, maar baat het niet, schaadt het niet, een strakker huidje mag altijd. Daarnaast zorgt de brede tailleband voor een strak buikje, het oog wil ook wat hé! Het klinkt misschien allemaal wat raar, maar ik vind de legging superprettig om te dragen tijdens het sporten.

een vleugje humor en realiteitszin

Naast het feit dat het boek echt een superhandige leidraad is naar een leven als een ‘fit mommy’ vind ik het ook fantastisch hoe leuk het geschreven is. Alles is als mama erg herkenbaar én er is ook aan de papa’s gedacht: ze krijgen maar liefst een volledige pagina voor zichzelf 😉 Een must-read voor elke papa!

Verwacht geen wonderen van het trainingsschema. Het boek is geen quick-fix voor een killerbody. Alle begin is moeilijk en we moéten doorzetten als we iets willen bereiken… Zie het als een start om rustig aan op te bouwen en terug te kunnen doen wat je voorheen deed.

Wil je nog meer lezen? Lees dan dit interview met Elodie in Natural High Mag.

Bron: Elodie Ouedraogo & Wout Verhoeven (2016). Reboot. Uitgeverij Manteau.

 

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

7 gedachten over “Rebooten met Elodie Ouedraogo – Fit na je zwangerschap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *