Een gelukkig leven is een gezond leven

Sinds mijn zwangerschap is hier op de blog veel veranderd. Minder ‘extreem’ gezonde receptjes en naast focus op eten en sporten ook ruimte voor persoonlijke artikels en een beetje ‘vanalles’. Want naast gezonde voeding en sporten, zorgt ook een gelukkig leven voor een gezonder leven.

Jill111

gelukkig zijn, is gezond!

Geluk is een moeilijk te omschrijven woord, maar wanneer we het hebben, dan weten we het wel. Als je enkele kleine kinderen vraagt wat ze later willen worden, zullen heel wat van hen ‘mama’, ‘papa’ of ‘gelukkig’ noemen naast een beroep dat ze eventueel al leuk vinden. Ook heel wat volwassenen hebben geen concrete doelen in hun leven, behalve ‘gelukkig zijn’.

Hoe je gelukkig wordt, daar is helaas geen recept voor, dat moet je vooral zelf voelen en uitzoeken, maar ik geef je verder in deze blog graag wat tips! Dat je door dat zoeken naar geluk ook gezonder wordt, is een mooie bijkomstigheid…

In een review van verschillende studies komt naar voor dat geluk, optimisme en tevredenheid over je leven heel wat gezondheidsvoordelen hebben. Zo zou het je risico op hart- en vaatziekten verminderen. Doordat je gelukkig bent, is het namelijk makkelijker om gezonde gewoonten aan te houden: sporten, evenwichtig eten, genoeg slapen, … Mensen die gelukkig zijn, zouden ook een lagere bloeddruk en een gezonder gewicht hebben. Algemeen zouden gelukkige mensen een betere immuniteit hebben en dus minder ziek zijn. Door al deze voordelen van gelukkig zijn, krijgen we een langer leven cadeau!

7 tips voor je geluk

50% van je geluksgevoel is genetisch bepaald, daar kunnen we dus weinig aan veranderen. 10% is afhankelijk van omstandigheden, ook niet zoveel aan te doen, maar die laatste 40% geluk is afhankelijk van je gedrag en gedachten.

  1. Onderhoud je sociale contacten: bel, mail, schrijf en kom buiten! Geluk wordt nog groter als je het kan delen…
  2. Probeer nieuwe dingen uit, ga voor avontuur in je leven.
  3. Help eens iemand anders, ook al heb je het zelf druk.
  4. Haal jezelf niet onderuit door een (kleine) tegenslag, maar wees blij met wat wél goed gaat.
  5. Tover wat vaker een glimlach op je gezicht, bijvoorbeeld wanneer je op straat passanten tegenkomt.
  6. Geef eens een knuffel. Het gelukshormoon oxytocine komt vrij én je voelt je verbonden met de persoon die je knuffelt, win-win!
  7. Maak van jezelf een optimist en keer iets negatiefs om in iets positiefs. Bijvoorbeeld het regent de hele dag door terwijl je naar buiten wou, maar die regen geeft je tijd om binnen wat tijd voor jezelf te nemen, met een bad bijvoorbeeld. Of deze maand moesten alle grote kosten betaald worden en je zit heel krap bij kas, maar je doet je job heel graag en volgende maand zijn de grote kosten van de baan.

En dan nu concreet…

Koop vandaag een bloemetje voor iemand die het verdient, stuur iemand een sms of e-mail om die persoon voor iets te bedanken, begroet vijf mensen die je tegenkomt op straat, kijk je ogen uit en help iemand die het nodig heeft.

Instant happiness, I swear!

Heb jij nog leuke tips om gelukkiger te worden? Laat ze zeker weten in de comments!

Bron: foto Jill111, CNN, Happify

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *