25 superfoods voor je boodschappenlijstje!

Stap 6 van Nooit Meer Diëten luidt ‘varieer volop met superfoods’. Niet die speciale zaadjes, poedertjes of andere producten waarvan je de naam meestal niet eens kan uitspreken, maar wel gezonde voedingsmiddelen met ‘super’eigenschappen voor een gezond lichaam. De meeste superfoods bevatten voedingsstoffen zoals  vitamines, mineralen en antioxidanten, die gezondheidsbevorderende eigenschappen hebben. Zet ze dus snel op je wekelijks boodschappenlijstje! Ik pik er 25 superfoods uit die ik lekker vind én vertel je er de belangrijkste voordelen van.

Strawberries

25 superfoods

  1. Blauwe bessen (en ook braambessen) bevatten veel anthocyanen, een plantenstof met een gunstige werking voor de ogen en immuniteit. Daarnaast zouden de besjes ook bloeddrukverlagend werken en zo het risico op hart- en vaatziekten verkleinen.
  2. Aardbeien (meteen ook mijn favo fruit!) zijn dan weer een vitamine C bommetje, enkel kiwi bevat nog meer vitamine C!
  3. Granaatappel bevat heel veel antioxidanten en wordt zowel gelinkt met een goede gezondheid van het hart als de hersenen. Eet ze bijvoorbeeld met couscous en fetakaas.
  4. Appels bevatten veel vezels en kalium. Vezels spelen een belangrijke rol in de spijsvertering, kalium regelt dan weer de vochtbalans en de bloeddruk. ‘An apple a day keeps the doctor away’ is dus niet heel overdreven.
  5. Pompelmoes (of grapefruit voor de noorderburen) is rijk aan vezels en heeft een lage glycemische index en zorgt zo voor een stabiele bloedsuikerspiegel.
  6. Tomaten zijn dan weer een bron van lycopeen, die de huid helpt beschermen tegen UV-schade. Het beste effect krijg je wanneer de tomaten bereid worden, bijvoorbeeld met fetakaas in de oven.
  7. Broccoli (maar ook spruitjes en boerenkool) zorgt voor een sterk afweersysteem en ondersteunt de werking van de lever.
  8. Spinazie is een belangrijke bron van omega 3 en foliumzuur en helpt zo ook de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Deze bladgroente is rijk aan verschillende vitamines en antioxidanten. Het is trouwens net zo goed als slaatje gebruikt worden.
  9. Wortelen zijn een grote bron van beta-caroteen en dus vitamine A. Een bekend voordeel is het goed functioneren van de ogen (ooit al eens een konijn met een bril gezien? ha-ha).
  10. Pastinaak was ooit een vergeten groente, maar wint meer en meer aan bekendheid. Deze wortelgroente is rijk aan vezels, kalium en vitamine C. Maak er eens lekkere soep mee!
  11. Avocado’s zijn goed voor je hart, de bloeddruk en de cholesterol. Ze zijn ook een goede bron van essentiële vetten en helpen zo de bloedsuikerspiegel te reguleren én geven een verzadigd gevoel.
  12. Zoete aardappel is een goede bron van vitamine A, goed voor de huid, ogen, de groei en de weerstand. Maak er bijvoorbeeld eens tagliatelle van.
  13. Walnoten verlagen het risico op hart- en vaatziekten én zouden ook goed zijn voor de werking van de hersenen.
  14. Lijnzaad is de grootste plantaardige bron van omega-3 vetten en reduceert zo ook het risico op hart- en vaatziekten. Strooi er een eetlepel van op je havermout, yoghurt of salade.
  15. Chiazaadjes zijn net zoals lijnzaad een goede bron van gezonde vetten en ook eiwit- en vezelrijk. Ze bevatten ook gezonde antioxidanten.
  16. Havervlokken zijn erg vezelrijk en geven zo een verzadigd gevoel. Dat maakt ze een perfect ontbijt! De vezels dragen ook bij tot een goede stofwisseling en spijsvertering.
  17. Quinoa is erg eiwitrijk. Dit glutenvrije graan is ook een goede bron van ijzer en magnesium.
  18. Munt verwacht je misschien niet in dit lijstje, maar is goed voor de spijsvertering en doet het hongergevoel verdwijnen. Bij een verkoudheid kan dit kruid ontspannend en verlichtend werken.
  19. Gember is naast een opkikker voor je immuunsysteem ook goed tegen de misselijkheid. Meer voordelen lees je hier.
  20. Knoflook zorgt voor een lagere bloeddruk en werkt zo ook preventief tegen hart- en vaatziekten. Ook preventie van verschillende kankers wordt genoemd als een eventueel voordeel van knoflook.
  21. Kaneel doet me altijd aan de herfst denken. Het specerij heeft een gunstige werking op de bloedsuikerspiegel en zit bomvol antioxidanten. Strooi wat kaneel op je havermoutje, een instant cosy wintergevoel!

Staan deze superfoods al op jouw boodschappenlijstje?

Bronnen: Sandra Bekkari (2015). Nooit meer diëten. Borgerhoff & Lamberigts,
Salusi, Feeling, Voedingscentrum, Libelle, Prevention, De Morgen

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *