Het ABC van een gelukkig én gezond leven

Happy Healthy Home, een gelukkige en gezonde thuis. Dat is wat ik naar voor wil brengen met deze blog. Ik hoop jullie te inspireren om gezond te leven en je mee te nemen in mijn eigen zoektocht naar een gezonde balans. Een gelukkig leven is een gezond leven, dus het blijft belangrijk om ook te genieten. Hoe je dat doet, lees je in mijn ABC van een gelukkig en gezond leven!

Aanvaard jezelf zoals je bent! Kijk jezelf aan in de spiegel en geef jezelf een compliment.

Bewegen zou een dagelijks onderdeel van je levenspatroon moeten zijn. Een halfuurtje wandelen per dag is al een mooi begin.

Consequent zijn hoort helaas bij een gezond voedingspatroon. Wanneer je graag gezond wil eten, moet je consequent zijn met de ideeën die je daarover hebt. Wil je graag minder snoepen, hou je dan aan je eigen belofte.

Duurzaam eten is in! Eet niet meer dan je nodig hebt en kies minder voor milieubelastende dierlijke producten zoals bijvoorbeeld vlees.

Evalueer je doelen. Hou een voedings- en bewegingsdagboek bij en kijk of je je houdt aan wat je vooropgesteld had.

Fit is het nieuwe ‘slank’. Niet buiten adem zijn wanneer je de trap oploopt, is zoveel meer waard dan dat ‘vetje’ dat je graag weg wil werken.

Genieten mag je niet vergeten! Wees niet te streng voor jezelf.

Healthy is happy! Een gezond leven zou ook een gelukkig leven moeten zijn. Waarom? Dat lees je  hier.

Informeer jezelf. Gooi je levensstijl niet drastisch om zonder jezelf te informeren naargelang je doelen.

Jouw definitie van ‘gezond’ kan helemaal anders zijn dan die van iemand anders, meer info daarover vind je hier. Volg vooral je eigen ideeën, maar wanneer je specifieke doelen voorop stelt, informeer je je best bij een professional.

Koolhydraten zijn niet je vijand. Wees je ervan bewust dat je bij verschillende diëten, tekorten in voedingsstoffen kan oplopen. Een gevarieerd eetpatroon is een gezond eetpatroon.

Lightproducten kunnen een goed alternatief zijn voor de vettere/suikerrijke variant, maar let op dat je er daarom niet meer van neemt.

Met mate is een belangrijke standaard. Van iets té veel hebben of willen is nooit goed. Snoep met mate, sport met mate (zo voorkom je blessures) en drink alcohol met mate 😉

Niet opgeven. Gezond eten zou geen opgave mogen zijn, geef dan ook niet op en stel je doelen bij mochten ze niet haalbaar zijn.

Onbewerkt eten is in! Kies zoveel mogelijk voor verse maaltijden en zo weinig mogelijk voor kant-en-klaar.

Plannen is de key. Schrijf op wat je wil bereiken/veranderen, hoe je dat zal doen en liefst ook tegen wanneer. Het houdt de motivatie hoog.

Quality time moét je inplannen. Neem ook gewoon tijd voor jezelf, je vrienden en je gezin. Die zouden niet mogen lijden onder een gezonde levensstijl.

Relax, het leven is al druk genoeg!

Stop met vergelijken! Kijk in de spiegel naar jezelf en vergelijk dat wat je ziet niet met anderen. Iedereen is anders.

Treats moeten er zijn. Ook een lekkere brownie, een glas alcohol/frisdrank en een pak frieten moeten binnen een gezonde levensstijl passen. Daarom werd de 80-20 regel in het leven geroepen.

Uit je gevoelens. Als je met iets worstelt, probeer dan iemand te zoeken waar je terechtkan met je probleem. Er is vast wel iemand die je kan helpen.

Varieer in je volledige levenspatroon. Probeer eens nieuwe sporten uit, maar zet ook verschillende groenten, fruit, vetten, eiwit- en koolhydraatbronnen op het menu! Zo geraak je niets beu.

Water en de rest komt later. Niet ieders favoriete drankje, maar tegenwoordig hebben heel wat merken watertjes met een smaakje op de markt. Je kunt het uiteraard ook gewoon zelf maken.

XY, hier weet ik écht niets mee, vergeef mij!

Zen! Jaag jezelf niet op wanneer iets niet loopt zoals je het zou willen. Je hebt nog een heel leven voor je.

Heb jij nog leuke aanvullingen? Laat ze zeker weten in de comments!

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *