Hoe eet ik meer groenten (zonder uren in de keuken te staan)?

Bovenstaande vraag heb je jezelf wellicht al eens gesteld. Indien niet, zou je ze misschien wel moéten stellen. In de algemene gezondheidsrichtlijnen staat namelijk dat we zo’n 200 gram groente per dag moeten eten. Ik weet niet of je het al eens gewogen hebt, maar het is geen ‘eitje’ en is meer dan je denkt. 200 gram groenten in één maaltijd krijg je volgens mij amper op, dus we moeten creatief zijn. Groentjes vergen ook wel wat bereidingstijd, dus in drukke (mama)tijden heb je niet altijd tijd om te zorgen dat je meer dan één keer per dag groenten eet. Dit is hoe je meer groente eet zonder uren in de keuken te staan!

groenten

Waarom ik hierover begon na te denken? Ik eet best gezond, maar ben nu sinds kort begonnen met de Fit Body Training app. In die app kreeg ik deze week een berichtje van Coach Jan. Dat ik toch niet echt genoeg groentjes eet. Guilty… Als ik mijn weekmenu bekijk en dan vooral van het einde van de week, vertolkt groente niet echt een hoofdrol. Het deed me nadenken, et voilà!

waarom moet ik veel groente eten?

Laat ons misschien beginnen waarom groenten nu zo belangrijk zijn. Het zijn de voedingsmiddelen met de meeste vitamines, mineralen, antioxidanten, vezels en ook: weinig calorieën.

We drukken het even niet meer uit in gram, maar kijken naar ons bord. Je bord zou moeten bestaan uit de helft groenten. Op die manier krijg je heel wat voedingsstoffen binnen én eet je minder andere voeding zonder een hongergevoel. Met dat ene bordje per dag zijn we echter niet tevreden, nee hoor! Eet liever zowel bij je middag- als avondmaal een flinke portie groente. Geen grote fan? Vanaf NU leer je groenten op een andere manier in je dagmenu te ‘verstoppen’.

hoe eet ik meer groente?

groentetussendoortje

Rauwe groentjes zijn mijn grote favoriet! Als tussendoortje in de ochtend kun je kiezen voor kerstomaatjes, wortelstaafjes, bloemkoolroosjes om te knabbelen. Maak er een verse hummus bij en je tussendoortje wordt naar the next level gebombardeerd! Het hoeft ook helemaal niet zo ‘klassiek’ te zijn, ook koolrabi is lekkerder dan het klinkt 😉

soep

Zorg dat je altijd verse soep in huis hebt. Het houdt de eetlust onder controle. Maak een grote portie en vries potten in. Soep is voor mij een ideaal ochtendtussendoortje. Als je ’s avonds bij thuiskomt nog moet beginnen met koken, kun je alvast voor de eerste honger een kommetje soep opwarmen.

groenten - courgetti

varieer

Als je (zoals ik vaak) meestal gewoon sla, tomaat en komkommer op je bord gooit, probeer dan wat meer te variëren. Variatie in je voeding maakt het namelijk interessant. Door elke dag hetzelfde te eten geraak je in een sleur en heb je er helemaal geen zin meer in. Groentjes kun je rauw eten, maar je kunt er ook pasta, puree, frietjes, of zelfs chips van maken!

voor de durvers: groente als ontbijt

De durvers kunnen ook nog wat groente aan het ontbijt toevoegen. Hoe je dat (sneaky) doet, lees je bij lieve Marianne van Cross Media Girl On the Run! Ik wil eigenlijk al een tijdje de sweet potato toast proberen, maar persoonlijk hoort die voor mij niet bij de groenten?

ga naar de markt!

Om al het bovenstaande te realiseren, moet je natuurlijk eerst groenten in huis halen. Ik bestel de boodschappen meestal via Collect & Go en probeer mijn groentetussendoortjes mee te rekenen in het weekmenu. Een andere (en misschien zelfs nog veel betere) optie is: de markt! Op de markt hoor je marktkramers roepen en staan alle groenten overzichtelijk voor je uitgestald in één kraam. Het kan écht niet meer aantrekkelijker hoor…

Eet jij voldoende groenten of mag het ook wel ietsje meer zijn? Hoe pak jij dat aan? Laat het weten in de comments!

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

Een gedachte over “Hoe eet ik meer groenten (zonder uren in de keuken te staan)?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *