Mag ik elke dag een ijsje eten?

Ik beken: ik eet graag ijsjes, zo een bolleke van de ijskar of een goeie crèmerie. Gewoon in een potje, liefst zonder koekje. Eigenlijk zou dat elke dag wel smaken zo een ijsje. Maar mag dat wel, elke dag een ijsje?

ijsjes en voedingsstoffen

Het belangrijkste is dat we op een dag/week, altijd eigenlijk, zo gevarieerd mogelijk eten. Om zo goed mogelijk aan onze dagelijks aanbevolen hoeveelheden te komen. Een gevarieerd voedingspatroon zorgt er namelijk voor dat we alles binnenkrijgen wat we nodig hebben, alle voedingsstoffen en vitaminetjes die ons lichaam broodnodig heeft.

Wat calorieën betreft, is dat voor elk mens anders. De verdeling van de voedingsstoffen kunnen we wel min of meer ‘standaardiseren’, tenminste voor de ‘gemiddelde mens’. Dat komt neer op zo’n 40 tot 55 % van de totale energie aan koolhydraten, 20 tot 40 % vetten en 10 tot 15 % eiwitten. In mijn huidig schema is dat 40-30-30, opgesteld door een personal trainer. Je ziet, afhankelijk van je levensstijl kunnen die percentages dus wel schommelen.

Nu een ijsje… In verschillende fitnessapps wordt een bolletje ijs 50 gram geschat. Oké, als je zelf thuis één bolletje schept, zal dat wellicht ongeveer 50 gram zijn. Wanneer je bij een goeie crèmerie of de ijskar een bolletje vraagt, wordt dat toch al snel 75 tot 100 gram voor een bolletje roomijs. Laat ons nu nog uitgaan van vrij kleine bolletjes, dus 75 gram. Een bolletje roomijs bevat ongeveer 136 kcal, 17 gram koolhydraten, 2 gram eiwitten en 7 gram vet. Als je gewoon op gewicht wil blijven, zijn dit geen extreme cijfers. Wil je graag wat afvallen dan vormen deze cijfertjes al snel bijna 10 % van wat je op een hele dag mag eten.

ijsjes en energie

Of dat allemaal zo erg is? Neen, natuurlijk niet, MAAR, er is een maar! Een ijsje biedt je voedingsstoffen, maar helaas niet echt veel energie. Je wist het misschien nog niet, maar we eten om energie te hebben, om te leven, werken, sporten, spelen, … Van een ijsje ga je geen energiestoot krijgen, dat moet ik je niet vertellen. Mocht je met hetzelfde aantal kcal een gezondere snack nemen, dan krijg je wellicht een uur later geen zin in nog iets anders om te snoepen. Wat bij een ijsje wellicht wel zo is.

sorbet en yoghurtijs

Zijn sorbet en yoghurtijs dan een betere keuze? In sorbet zit vaak de helft van het aantal calorieën en vet van roomijs, maar de hoeveelheid suiker blijft bijna gelijk. Op zich dus wel een ‘gezondere’ keuze. Frozen yogurt hangt af van de fabrikant, maar ook hier mag je wel wat vet en suiker verwachten. Hoewel ketens dan weer soms een steviaversie aanbieden.

dus elke dag een ijsje?

‘k Zal het je eens vertellen hé: das jouw probleem! Ik zou het wel binnenkrijgen elke dag een ijsje, maar denkend aan mijn gezondheid doe ik het liever niet. Het blijft meestal niet bij een klein bolletje en soms kies ik dan liever voor een iets meer vullende snack. Elke dag een ijsje kan al snel een gewoonte worden en dan moet je toch eens nadenken of je dat wel gewoon wil worden.

Wat ik hiermee wou bereiken? Hé, het is oké om geregeld een ijsje te eten, zeker in de zomer! Als de rest van je voedingspatroon zo gezond als mogelijk is en dan kan een kleine cheat (of eigenlijk treat) helemaal geen kwaad. Of je voor de gezonde versie kiest of gewoon geniet van het ijsje waar jij écht zin in hebt, dat is een persoonlijke keuze.

homemade ijsjes

Ben je écht addicted? Maak je ijsjes dan gewoon zelf in ijsjesvormpjes. Ik heb er van tupperware en ’t is echt een must-buy! Meng een klein beetje (magere) yoghurt of zelfs melk in een blender met je favoriete fruit. Een paar uurtjes in de diepvries, et voilà!

Eet jij in de zomer ook nét iets geregelder een ijsje? 🙂 

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

2 gedachten over “Mag ik elke dag een ijsje eten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *