De voedingsdriehoek op zijn kop!

Kort geleden werd de nieuwe voedingsdriehoek gelanceerd. Intussen werd er al heel wat rond geschreven en gedrukt. Al bij al is iedereen toch vrij eensgezind: de nieuwe voedingsdriehoek bevat alles wat nodig is voor een gezond leven. In Knack werd laatst een meer genuanceerd artikel gepubliceerd. De voedingsexpert uit Nederland die geïnterviewd werd, miste het aspect ‘genot’ van de driehoek. Helemaal begrijpbaar, maar dat ‘genieten’ is moeilijk weer te geven in algemene richtlijnen. Kijk je mee naar de nieuwe driehoek?

uitgangspunten voedingsdriehoek

De voedingsdriehoek komt niet meer alleen, er zijn nu twee driehoeken, maar laat ons eerst even naar de voeding kijken. Er is grote aandacht voor plantaardige (en zo weinig mogelijk bewerkte) voeding. Duurzame keuzes worden aangemoedigd. We hebben de neiging om veel te kopen én veel te eten. Met deze nieuwe driehoek wil men gezondheidsproblemen (door te veel eten) en voedselverspilling (door te veel kopen) vermijden.

wat moeten/mogen we nu eten?

Die voedingsdriehoek is een richtlijn, je moét die dus niet volgen, maar als je graag wat gezonder wil leven, is de driehoek een goeie richtlijn. Beginnen doen we met water, cruciaal voor de vochtbalans in ons lichaam.

In het donkergroen staan de voedingsmiddelen met een bewezen gunstig effect op onze gezondheid. Dat zijn groenten en fruit, peulvruchten, noten en zaden, plantaardige olie, maar ook volle graanproducten en aardappelen. De tijd dat je koolhydraten moet vermijden, ligt in een ver verleden. Koolhydraten geven ons energie, ze zijn de motor van ons lichaam, de truc is om er niet te veel van te eten.

In het middelste deel vinden we plantaardige producten waarvan er ook positieve effecten op de gezondheid bekend zijn, maar in sommige gevallen in mindere mate of zelfs niet bewezen. Het gaat om vis, yoghurt, melk, kaas, gevogelte en eieren. In een lactose-intolerante of veganistische wereld past (meer dan) de helft van deze producten niet, maar laat ons het even over de gemiddelde mens hebben.

Producten met een mogelijk ongunstig effect op de gezondheid staan helemaal onderaan. We zien rood vlees en boter staan. Deze producten bevatten nuttige voedingsstoffen en passen in een gevarieerd eetpatroon, maar dan in mindere mate.

Ook de restgroep is van de partij. Dit zijn allemaal bewerkte producten die eigenlijk niet echt binnen een gezonde levensstijl passen. We moeten ze niet vermijden, maar we eten er best zo weinig mogelijk van. Neem je er toch iets uit, dan raad ik aan om er goed van te genieten.

Wil jij graag meer tips bij je voedingskeuzes en hoe je die kunt inplannen in jouw leven, lees dan hier verder.

de bewegingsdriehoek

Een fantastische aanvulling in de nieuwe voedingsdriehoek is de bewegingsdriehoek. Een gezonde levensstijl bestaat voor 80% uit voeding en voor 20% uit beweging. Het zal je niet verwonderen dat een coach potato minder gezond is dan iemand die dagelijks een wandelingetje maakt.

Hoeveel je beweegt, hangt snel af van welke job je hebt, maar ook dat is geen excuus meer. De bewegingsdriehoek raadt aan om elke 30 minuten even recht te staan. Dat kan rechtstaand aan de computer zijn, even een ommetje maken, stofzuigen, een trapje lopen, even buiten spelen, … Elke dag zouden we toch enkele licht intensieve bewegingsactiviteiten moeten vervullen.

Daarnaast zouden we zo’n 150 minuten per week matig intensief moeten bewegen of 75 minuten intensief bewegen, of een combinatie van beide. De cijfers zien er onmiddellijk al vrij ‘onhaalbaar’ uit voor onze gemiddelde medemens. Maak jij even de berekening? Kom je er niet aan, kijk dan eens na wat je misschien kan veranderen om toch wat dichter in de buurt te komen! Elke stap is een stapje dichter bij je doel!

Ben ik even blij dat een wandeling met de hond bij matig intensief hoort, zo kom ik al snel aan zo’n 420 minuten per week denk ik. Dan reken ik nog mijn wekelijkse bootcamp en fitnessuitjes nog niet mee. Op dat vlak zit het hier dus wel snor 🙂

Dat geldt voor volwassenen, maar ook voor kinderen is er een aparte bewegingsdriehoek. De richtlijnen vind je hier.

Ziezo, met z’n allen richting een gezonder leven!

Kan jij je vinden in de nieuwe voedings- en bewegingsdriehoek? Leef jij al volgens deze ‘regeltjes’ of kan je beter nog wat aanpassingen maken?

Bron: Gezond Leven

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

Een gedachte over “De voedingsdriehoek op zijn kop!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *