Ben jij ook fit in je hoofd?

In het maandblad van het ziekenfonds zag ik een artikel over ‘fit in je hoofd’. Naast gezonde voeding en een sportieve levensstijl, beschikken we best ook over veerkracht. Veerkracht hebben we nodig om beter om te kunnen gaan met stress en tegenslag. Veel mensen nemen klakkeloos tips van voedingscoaches over, gaan volgens het boekje enkele keren per week sporten en daarmee is de kous af. Word je daar gelukkiger van? Wellicht niet, want het is belangrijk dat je controle krijgt over je eigen leven. Ben jij ook fit in je hoofd?

fit in je hoofd

Fit in je hoofd is eigenlijk een campagne van de Vlaamse Overheid. In het leven komt er vanalles op ons af, goede dingen en iets minder leuke zaken. Het leven is nu eenmaal niet altijd rozengeur en maneschijn. De kunst is om er op een gepaste manier mee om te gaan, zodat je er ook van leert en jezelf kan laten groeien. Wat je daarvoor nodig hebt is: veerkracht. Met de website wil men de veerkracht van de Vlaming vergroten door onze geestelijke gezondheid te stimuleren.

Heb ik genoeg veerkracht?

Je herkent het misschien wel. Het leven kabbelt een beetje voort en plots komt er een tegenslag op je pad. Iemand in de nabijheid sterft, je verliest je job, je hebt een blessure of iets minder dramatisch: je laat ’s ochtends een glas of een bord vallen.

Mensen met een hoge veerkracht zien die tegenslag als een uitdaging.  Ze laten de moed niet zakken en zoeken een oplossing voor het probleem. Personen met een lage veerkracht laten hun hoofd vaker hangen. Na het vallen van dat glas gaan er nog heel wat meer dingen tegen de grond, met het nodige gevloek erbij. In de minder leuke situaties zien mensen met een lage veerkracht geen uitweg meer, waardoor ze nog meer stress krijgen.

Het is trouwens niet het één of het andere hoor. In de ene situatie kan je over voldoende veerkracht beschikken om de situatie aan te kunnen, op een ander moment zie je geen onmiddellijke uitweg.

Maar hey, er is goed nieuws, die veerkracht kan je trainen!

Ga eerst eens na hoe het met jouw veerkracht gesteld is, dat doe je hier.

Hoe krijg ik meer veerkracht?

De tien tips om jouw veerkracht op peil te houden of te versterken, vind je op de website. Dit is wat ik zelf belangrijk vind in het omgaan met minder leuke situaties:

  • Focus je niet enkel op het negatieve, maar op andere fijne dingen in je leven. Het kan een beetje “cliché” klinken, maar mij maak je niet wijs dat er geen énkel lichtpuntje in je leven is. Al moet je heel ver zoeken, you’ll find it…
  • Leer hulp vragen en aanvaarden. Hulp kan zich soms aanbieden uit een onverwachte hoek, neem die hulp dan ook aan. Anderen kunnen jou versterken in het omgaan met moeilijke gebeurtenissen.
  • Pak problemen aan. Ga niet stilletjes in een hoekje zitten huilen. Lucht je hoofd in de frisse buitenlucht, zet alles op een rijtje en bedenk oplossingen. Kan je het niet alleen, keer dan even terug naar bovenstaande tip!
  • Zie je niet onmiddellijk mogelijke oplossingen, zoek dan een manier waarop jij stoom kan aflaten of ontspannen. Maak je gedachten vrij met sporten, een boek lezen, televisie kijken, een dutje doen, gewoon iets waar jij van ontspant.
  • Als je het even helemaal niet meer ziet zitten, weet dan dat er na regen àltijd zonneschijn komt. Ook al kan het soms even duren… Wees niet te streng en te hard voor jezelf, blijf trappelen en everything will be allright!

Dus, vanaf nu is jouw motto:

What doesn’t kill you makes you stronger!

Had jij al van de campagne gehoord? Wat kan jij nog doen om je veerkracht te vergroten?

Sharing is caring!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *