7 tips om je feestdagenschuldgevoel opzij te zetten!

Happy 2018! Een nieuw jaar wordt meestal vooraf gegaan door een periode van véél feestjes. Een aperootje met vriendinnen, een diner met familie  en nog een diner met familie, en euh, nog een diner met familie, … De alcohol vloeit meestal iets rijkelijker dan gewoonlijk, de aperitiefhapjes zijn wat uitgebreider en ook het menu is wat overvloediger dan normaal. Het liefst eindigen we met een dessertje en een koffietje en een koekje en een snoepje en…. Oeps, we eindigen met een schuldgevoel en het idee dat we na deze periode vijf kilo meer wegen. Met deze 7 tips zet je dat schuldgevoel helemaal opzij!

alcohol even op de achtergrond

Als je graag een glaasje drinkt, dan heb je in december wellicht genoeg gedronken voor twee maanden 😉 Zet alcohol even op de achtergrond en beperk je tot één glaasje op een sociale gelegenheid (of geen if you dare?).

hydrateren

drink meer water

Veel mensen weten wel dat ze niet voldoende water drinken, maar daar iets aan doen lijkt een grote opgave. Easy: maak je water gewoon lekkerder, hier vind je alvast wat ideetjes voor infused water. Je lichaam heeft water nodig én vaak verwarren we honger met dorst, waardoor we gaan snacken, maar eigenlijk gewoon meer moeten drinken.

plan slimme snacks

Haal véél groentjes in huis en maak verse soep, ideaal als ochtendtussendoortje! Als middagsnacks plan je eiwitrijke tussendoortjes. Die houden je langer verzadigd en weerhouden je van snacken. Een gekookt eitje, een cracker/rijstwafel met wat kipfilet, een proteïnereepje, …

vervang!

Vervang de lift door de trap, de frietjes door extra groenten, pasta door groentesliertjes, de mayonaise door een zelfgemaakt yoghurtsausje, je frisdrank door (infused) water, je boterkoeken door een evenwichtig ontbijt, …

ontbijt evenwichtig

Om verder te gaan met het ontbijt: een kleine aanpassing kan een groot verschil maken! Met de meeste traditionele ontbijten eten we veel koolhydraten. Die koolhydraten zorgen voor suikerpieken in ons bloed, waardoor we ons vaak vermoeid voelen. We eten een tussendoortje, maar even later vallen we weer in een gat en zo gaat het de hele dag door. Change your breakfast, change your life. Voor meer tips voor een evenwichtiger ontbijt, help ik je graag verder! Vul gewoon dit vragenlijstje even in!

kom uit je kot!

Blijf niet in je luie zetel zitten. Ga zoveel mogelijk naar buiten, beweeg! Plan een extra dagje fitness in. Niet veel tijd en slecht weer? Ga voor een workout at home! Het hoeft je niet eens zoveel tijd te kosten, als je maar in beweging bent! Ken je onze bootcamps trouwens al?

stress less

Stress heeft een negatieve invloed op ons lichaam en ook op ons voedingspatroon. Probeer stress en zorgen te vermijden en ga op tijd naar bed. Minder haasten geeft je bijvoorbeeld minder stress en meer tijd om gezondere keuzes te maken! 

Heb jij nog tips om het schuldgevoel van de feestdagenpzij te schuiven?

Misschien vind je dit ook interessant?

Sharing is caring!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *